«هر انسانی گردیدن و دگرگونی امور را به تجربه ی خود در می یابد. در هر تجربه، عنصر گردیدن و دگرگونی وجود دارد وگرنه تجربه حاصل نمی شود. این موضوع را به خوبی می توان در این شعر رودکی دید که بیانه ای دقیق برای دیالکتیک می باشد:
مرا بسود و فرو ریخت هر چه دندان بود
نبود دندان لا بل چراغ تابان بود.
…
یکی نماند کنون زان همه بسود و بریخت
چه نحس بود همانا که نحس کیوان بود»
در کتاب « فلسفه و ادبیات » نوشته ی «بهمن اصلاح پذیر» از مکاتب فلسفی گوناگون، برای توضیح و توصیفِ مکاتب هنری و چگونگی پدیدار شدن آن ها استفاده به عمل آمده است؛ هر چند سعی و تلاش اصلی بر آن بوده که هر اثر یا مکتب هنری از زاویه ی فلسفه ی زمانِ خویش مورد نقد واقع شود. هر چند آثار ِهنری جاویدانی وجود دارند که محصور در زمانِ خود نیستند و می توان آن ها را با دیدگاه های فلسفی زمان های مختلف مورد پژوهش قرار داد.
کتاب «فلسفه و ادبیات» نوشته ی «بهمن اصلاح پذیر» شامل سیزده فصل می باشد که بعضی از مقالات آن پیش از این به صورت مقالات مستقلی در «مجله ی چیستا» به چاپ رسیده است.
کتاب«فلسفه و ادبیات» نوشته ی «بهمن اصلاح پذیر» در سال جاری از سوی «نشر روزآمد» روانه ی بازار کتاب شده است.
۴ لایک شده